Thursday, November 15, 2007

LUCK

Jag kanske skulle kalla min klubb för HACK (Hallands Comedy Klubb). Kanske inte...

I alla fall så var jag där igår. Gick rätt okej, utefter omständigheterna. Jag tänker inte fega ur och låta bli att skriva om de andra, för det gör jag, även om jag är snäll.

Konferencier Eric Andersson var inte alls lika övertygande som han brukar vara. Tidigare när jag sett honom har han varit kaxig och "på" på scen, men det kändes lite nervöst igår. Vet inte varför. Anna Swane har en jädrigt bra attityd till standup och bra material med lite kluriga vändningar. Det som var problemet för henne (i alla fall igår) var hennes sätt att leverera och att hon var nervös. Be inte om ursäkt för vad du gör, Anna! Du är rolig!!! Mats var riktigt bra igår, en av kvällens bästa. Han är mycket tryggare och lugnare nu, som jag tidigare sagt. Niclas tycker jag är rolig, men han hade svårt att få publiken med sig, vilket kanske också var fallet med David, som ju är hysteriskt rolig med sin knasigt vimsiga scenkaraktär.

Efter paus kom Pär och här får jag erkänna att jag inte var riktigt med. Jag skulle upp efter honom, så jag lyssnade inte så aktivt på det Pär sade. Men jag tror att stämningen var lite bättre efter paus. Så var det min tur. När jag stod på scen, slog det mig att man kanske inte upplevde det som om folk var med när man stod längst bak. Det kändes nämligen som om de gillade mig när jag såg dem och hörde dem från scenen. Lokalen kanske gjorde att publiken upplevdes som försiktig bakifrån, men lite mer igång från scenen. Fast den teorin föll när Lars Magnusson gick på. Då fattade man att publiken gillade honom skitmycket även om man stod längst bak. Där blev det både flabb och flabb med applåd. Och det betyder nog tyvärr också att det inte gillade mig så mycket som jag skulle vilja. Men det var ändå helt okej, som sagt, efter omständigheterna. En lite försiktig publik, helt enkelt. (Skitbra att skylla på publiken, va?)

Det kanske finns någon som vill veta hur jag kom till Lund. Jag åkte bil och hade plockat ut karta och hela faderullan från nätet och hade med mig egen kartbok och sånt. Om man kom klockan 19 skulle man få mat var det sagt. När jag svängde från Arlöv mot Lomma kl. 19.05, lade jag ner alla tankar om att äta innan show. Och när jag till sist hamnade någorlunda rätt fick jag vända eftersom jag var på väg mot Kävlinge. Väl inne i Lund var jag tvungen att fråga en dam som sade: Ujujuj, det är långt härifrån till Mejeriet. Men jag fick en jättebra vägbeskrivning (tack, tanten) och hamnade slutligen vid den parkeringsplats hon angett. Sedan var det stopp! Jag frågade ytterligare en dam som pekade ut hur jag skulle gå och då kom jag faktiskt rakt på entrén, endast 45 minuter försenad...

På vägen hem fick jag eskort ut ur stan av Lars. Tack så otroligt mycket för det! Tänk om jag hade hamnat i Älmhult!

No comments: