Friday, November 30, 2007

ATTACCA COMEDY

...är en jätteskön klubb! Faktiskt! Härlig publik, härliga komiker. En skitbra kväll, helt enkelt.

När jag kom igår, vid sextiden, satt redan ett sällskap i restaurangen och åt. Med ryggen mot scenen. Inte bra! Det var tydligen en slags felbokning eller kanske en miss mellan kockarna (vilket inte verkar vara helt ovanligt på just denna krogen). Jag fick veta att sällskapet, som var placerat mitt framför scenen, skulle sitta kvar även vid showtime, men kl. 19. satt endast två damer kvar. Samt en massa geggiga tallrikar. Karin, som hade kommit tidigt, hjälpte mig därför att duka av, eftersom jag var rädd att ingen skulle våga sätta sig där. Lokalen är nämligen lite glest möblerad, så inför standupen måste vi tighta ihop det lite.

Men jag behövde inte vara orolig för publiken. Det kom mycket folk. Mer än förra gången och en hel del var t.o.m. reserverat.

Vi körde igång ca 10 minuter över åtta och det kändes bra. Jag pratade lite med publiken, kollade vem de var, ålder, om de hade varit där innan samt körde material. Det funkade bra och kändes gôtt för mig.

Så gick Robert Larsson på. Har aldrig sett honom, ej heller hört något om honom tidigare, men jag tror att han kört ganska lite. Med tanke på det, gjorde han ett jättebra jobb. Läser du detta, Robert, så ska du veta att jag är jättenöjd!

Jovan kom härnäst. Han hade det lite tungt och fick jobba en del med sina kontroversiella tankar, men gjorde ändå bra ifrån sig.

Karin gjorde ett av sina bästa gig. Hon har blivit mycket säkrare och tightare i sitt material.

Sedan kom David Waldfogel. Igår var han lysande. Hans sjukhusmaterial och hans akademiska framtoning funkade otroligt bra på den publik vi hade igår: hög medelålder (en dam måste varit i 80-årsåldern...), socionomer, kulturfolk, skolfolk m.m. Skitkul!

Jag drog min lilla djurgrej lite lämpligt efter Davids veterinärrutin och sedan var det paus. Efter paus snodde jag ihop något om en tjej i toakön som målat läpparna... och körde sedan lite material.

Sedan var det dags för Per-Olof som var helt klart bäst under kvällen. Skitbra ny grej: ett "allsångsmedley" med handling.

Slutligen gick Kadir på och körde en hel del nya grejer. Det har funkat bättre.

Överhuvudtaget en härligt, skönt rolig kväll. Publiken var nöjd, krögaren var nöjd, komikerna var nöjda och jag var nöjd. Med allas insatser inklusive min egen. På något sätt känner jag mig suveränt trygg på "min" scen. Jag är stabilare än vad jag brukar vara. Det känns verkligen skitbra.

Och nu håller jag på att boka in våren. Ett arbete det med.

Jag somnade kl. 04.30 imorse, eftersom jag hade jättesvårt att varva ner. Ikväll ska jag ladda inför en stor julkonsert med julrock, sketcher, konferencierskap och skönsång. Jajamensan!!!

2 comments:

Anonymous said...

Tack så mycket Erika. Jo jag har bara kört 3 ggr innan. Det gick OK jag hade självklart kunnat vara tajtare! Hoppas jag inte drog över tiden. Hör av dig igen om du behöver rookies någon mera gång. Mit nål är att köra så mycket som möjligt för att bli så jävla bra som möjligt! Skönt att du var nöjd med min insatts! Jag var tvungen dra i pausen pga av nattjobb! Tack för en kul kväll! /Robert

Jerker said...

Ja du Robert...

Jag satt i publiken och jag anser att du har potential.

Lycka till i framtiden!