Monday, May 28, 2007

Tankar om publik

Ofta hör man etablerade komiker ge råd till nya komiker som kanske står på scen en av de allra första gångerna: "Börja med att säga något om dig själv!" Och väldigt ofta hör man rookien säga: "Ja, men det gör ju alla. Jag håller inte på med sånt. Jag vill inte vara som alla andra. Jag har min egen stil."

Men det är inte riktigt det saken handlar om, har jag lagt märke till. Det är viktigare än man tror att publiken vet vem de har framför sig. Inte medvetet, såklart, men att de får en "hint" om vad som förväntas, underlättar mycket, framför allt för komikern själv. En spretig kväll, med många olika typer av komiker, framför allt rookies, är svårare att följa för publiken än en kväll med standardkomiker (t-shirtklädda män i 30-årsåldern... :-)OBS! Jag raljerar...) Jag säger inte att det blir roligare, för än håller väl devisen: Omväxling förnöjer. Jag säger att det blir enklare.

Jag kör nästan aldrig inför släkt och vänner, vilket framför allt beror på att jag bor på landet, långt från standupklubbar. Det är inte så lätt att ta sig till Göteborg, som ju trots allt ligger närmast, för att se en kompis köra fem minuter på Harrys. Speciellt inte om man har små barn hemma och man ska upp och jobba tidigt dagen därpå. En gång har jag dock haft en fanclub med mig och Gud, så mycket lättare det var! De visste redan från början att jag var rolig och skrattade därför direkt. Och mycket! All annan publik måste man locka, tubba och övertala. Det är viktigt att de första skämten slår! Och det är heller inte fel om de är lätta!

Ibland undrar jag vad publiken tänker när de ser mig. Och om jag uppfyller de förväntningarna. För jag får också, ganska ofta, höra: "Nej, Erika, så kan du inte säga. Det är inte trovärdigt! Du passar inte att säga en sån sak. Du är för lång, för smal, för blond, ser för ung ut, har för små bröst..."

Tänk ändå så mycket det är som försvårar för en rookie. En normal rookie (utan stor vänkrets) har nästan allt emot sig. Publiken, den korta tiden, plats på körlistan o.s.v. Det är ju ett mirakel att man överhuvudtaget kan slå igenom. Och för att göra det krävs både talang, tur och kontakter.

Keep up the good work! Kör hårt! Bit ihop bara! Tappa inte sugen - livet är fullt av tappade sugar! och så vidare, och så vidare...

2 comments:

Anonymous said...

Vissa kvinnliga komiker har kanske
ofördelaktigt utseende
Du måste leva med ditt attraktiva
Spela ut...Du är stor flicka nu
Fräck och snygg
Rulle

Anonymous said...

Inga negativa tankar
Publiken växlar
De glömmer oss
Flickorna minns snygga killar
Killarna minns snygga tjejer
Hur tror du jag har det?
Men jag har roligt
Rulle