Monday, May 21, 2007

Att Oslipat förbereda sig för Trampolin

Fiasko på Respekt och succé på Harrys - en och samma vecka. Då är man sugen på både revansch och att bibehålla segerkänslan. Ikväll ska det alltså bli skitskoj att åka till Göteborg för ett litet besök på Klubb Trampolin. Och imorgon åker Kadir och jag till Malmö och Oslipat.

Hur förbereder man sig inför ett sånt litet gig? Jag brukar vilja veta hur lång tid jag får och fundera ut ett ungefärligt upplägg. Ofta går jag igenom det i huvudet i bilen på vägen dit. Åtminstone i början av färden. Därefter sätter jag på en CD med Dixie Chicks. Det är glad musik för mig!

Jag vill vara på plats ungefär en timma i förväg, så att jag har möjlighet att prata med de andra komikerna, kolla in publiken, hitta dit... Sedan när jag har gjort detta, börjar jag fundera över kvällens upplägg. Jag lägger till och drar ifrån, kanske byter plats på rutiner o.s.v. Det kan bero på många olika saker. Hur publiken ser ut, vad de andra komikerna kör, hur många vi är, när man ska köra o.s.v. Jag kan också ändra direkt när jag står på scen, så egentligen vet jag inte varför jag bestämmer och funderar ut en massa i förväg. Förmodligen är det för att jag känner mig säkrare när jag går upp.

Nu ska vi se om jag ska prova mitt nya material ikväll, vilket jag vet att jag inte borde, men när ska man annars prova? Jag tänker ju inte vänta med det tills jag kommer till Norra Brunn!

För er som undrade vad jag spelade i fredags kan jag meddela att det var Francks Panis Angelicus samt Largo av Händel.

No comments: