Thursday, May 10, 2007

"Pengar till brännvin ligger alltid överst"...

... är kanske inte en helt adekvat rubrik, men har man lovat så har man ;-)

Har precis kommit hem från Harrys i Falkenberg och känner att jag nog faktiskt måste blogga innan jag går och lägger mig. Det finns folk som kommer att kräva det av mig imorgon. Så här ligger det till: Vi skulle till Harrys, några kollegor och jag, för att äta gott samt göra det veckovis återkommande Popquiz (på mitt förslag, nota bene), d.v.s. vi gör inte popquiz varje vecka, men Harrys gör så. Vid ankomsten fick jag och Andreas, min kära kollega och teaterkompis, varsitt papper där vi blev informerade om att han och jag fyllt/fyller 40! Ja, den informationen satt vi förstås redan inne med, men vad vi däremot inte hade en aning om var att våra kollegor och vänner hade tänkt fira oss genom att bjuda på maten, samt kräva en motprestation: underhållning i 20 minuter. Så det slumpade sig så att jag fick köra lite standup (10 min) på Harrys i Falkenberg ikväll! Så jädra roligt! Och så bra det gick! Publiken var på! Och jag med! Jag var aningen skeptisk ibörjan, eftersom jag vet att sådana där överraskningar för en publik inte bara är av godo. En del människor uppskattar inte sådant, då de kanske har tänkt sig en annan typ av krogkväll. Men här var det inga problem. Dessutom hade jag ju mina kära kollegor som satt och vrålflabbade (tror jag i alla fall, de satt så långt bort...) och det hjälpte den övriga publiken på traven.

Efter mig körde Andreas två av sina låtar. Han är en fantastisk trubadur, med en grym röst och sköna texter. Nu har jag dock ingen riktig koll på vad han sjöng, då jag var fullt koncentrerad på att hålla en mikrofon vid hans mun och en annan vid gitarren. Till slut tog mjölksyran över och då fick jag trycka in armbågarna i brösten för att få lite stöd av dem. Men det gick kanonbra för oss båda!

Tack än en gång Anna-Karin, Monica, Lisbeth, Gunilla, Inger, Ann-Britt, Jenny och Anna från Erika och Andreas. Och tack Peter för en bra quiz. Alla säger att det är så himla svårt, men jag tyckte det var lagom. Jag gissar på att vi hade en sisådär 19 poäng. Och snart hoppas jag kunna lägga in lite bilder från kvällen. Gunilla har lovat skicka dem till mig.

3 comments:

Studiomannen said...

Visst passade det ovanligt bra att återgälda en gammal skuld rörande pilsner på krogen?

Tänk vad fin jag kände mig inombords. Synd bara att jag inte drog ner dig i något fördärv.

Erika said...

Det hade du allt bra gärna velat va...?!

Studiomannen said...

Absolut. I ditt fall, eftersom jag inte direkt känner dig som en storkonsument, hade det nog räckt med en hundring! :-)