Tuesday, April 10, 2007

Lokal orkan

Det stormar i standup-Stockholm! Nog för att det verkar vara en storm i ett vattenglas, men ändå...

En ung komiker har blivit anklagad för att ha stulit skämt. Det handlar inte om skämt från etablerade komiker, utan från sådana vi kan kalla för "upcoming-men". De är nog den värsta sorten att stjäla skämt från. Huruvida han nu har stulit skämt eller ej. Om detta tvista de lärde.

Storm i ett vattenglas... Mycket beska kommentarer har fällts, tydligen både i bloggar och i skumma kroghörn över kall öl. Men vad gör man? Skiter i allt och bara kör på. "Detta är mitt skämt! Om du finner likheter med dina egna, so what?" Eller lägger ned, skriver nytt och strävar vidare, upp mot toppen. För trots allt handlar allt om det. Att komma till toppen, slå igenom, få köra på Norra Brunn. Den här killen har nämligen gjort det: vunnit en standuptävling, kommit till Brunnen som publik och fått erbjudande om att köra fem minuter. "Vem fan tror han att han är?"

Jag kan känna igen mig i båda sidor. Jag kämpar också på för att komma någonstans. Klart att det är svårt att se någon i backspegeln komma körande i full fräs, om och förbi. I gräddfilen. Men skitsnack för skitsnackets skull är inte acceptabelt. Har han däremot verkligen snott material så är inte heller det acceptabelt. Frågan är bara vem som sitter inne med sanningen. Förmodligen ingen.

Alla är vi väl rädda för att sno material. Visst har jag också hört komiker köra material som tangerat mitt eget. Likaså har jag träffat många komiker som upplevt samma sak. Och det är väl egentligen något naturligt. Vissa enkla, vedertagna ämnen som reklam, tv-program, politiker o.s.v. är liksom allmängods. Klart att det ibland måste hända att två komiker utgår från samma tanke. Uppenbar stöld, såsom direktöversättningar är däremot en helt annan grej.

Jag tänker inte anklaga någon i detta specifika fall. Varför skulle jag? Jag känner knappt de berörda. Men jag kan inte låta bli att fundera på hur vi har det här, i och om kring Göteborg. Det skulle inte kunna hända här. I alla fall inte nu. Vi är alldeles för få för att ha någon som helst glädje av att göra något som skulle skada någon annan. Vi kan inte skapa små falanger som tycker si eller så. Eller ha olika grupper som pratar skit om varandra. Vi jobbar tillsammans för en gemensam sak, nämligen standup comedy. Men frågan är vad som händer sedan...

Och imorgon är det väl dags att ta upp genusperspektivet... Igen...

3 comments:

Anonymous said...

"… jag vet inte hur många gånger jag har sett nya komiker gå upp och köra stulet material. Vi har en nykomling i Göteborg som förra året körde en bit som var George Carlin upp i dagen."
skrev ju din kompis Martin i literoligare.se-debatten om skämtstöld som jag tycker verkar ganska utredd nu (han är oskyldig!)och någon sitter alltid inne med sanningen. Det gäller bara att få fram den. Därför är det bra att läsa flera olika åsikter varför även din blogg har en uppgift att fylla!
Kära hälsningar från huvudstaden,
Ragnar

PS flera av dina bilder blir inte större för att man klickar på dem. Rätt onödigt att man kan klicka då... Annars bra blogg! Fortsätt!

Unknown said...

Jupp. Stölder eller översättningar av skämt finns även i Göteborg. I det här fallet rörde det sig visserligen om en helt ny kille som gjorde en väldigt Carlin-inspirerad rutin. Orden var inte desamma, men tekniken var på pricken lik. Frågan är var man drar gränsen för stöld. Dessutom har jag inget problem med nya komiker som gör sådant, eftersom jag känner att det har med att testa sig fram att göra. Påpeka det bara, och lägger de inte ner skämtet då så får de klara sig själva.

Däremot, om man tittar på de komiker som kört lite längre i Göteborg och som fortfarande inte är etablerade (Jovan, Kadir, Erika, Per-Olof och jag själv) så finns det ingen möjlighet att man skulle kunna stjäla material eller behandla någon på det sätt som hänt i Stockholm nu. Det existerar bara inte. Vi är en alldeles för tajt grupp... jag hade fått fruktansvärda skuldkänslor om jag stal material från t.ex. Kadir eller Jovan.

De komiker jag känner här nere har också en ganska klar identitet som komiker. Jag skulle aldrig komma undan med att dra samma skämt som Kadir, Jovan eller Per-Olof. De är helt rätt för deras karaktärer.

Däremot så kan man hålla ett extra öga på GT-skrattet. Där ser man mycket stulen comedy. Jag tror det beror just på att GT-skrattet tar in personer som aldrig kört ståupp tidigare (jag, Jovan, Kadir och Erika startade visserligen på den vägen) och eftersom de inte har ett järngrepp om hur det fungerar så norpar de någon annans material. Förra året kunde vi se komiker som stulit från George Carlin och Steven Wright (ord för ord) i GT-skrattet - och en av dem gick till final, trots att han kört stulet material som juryn redan på audition sa åt honom att lägga av med.

Erika said...

När det gäller stulet material har jag rätt dålig koll på utländska komiker. Svenska kan jag dock rätt bra.

Jag håller verkligen med dig, Martin, att det skulle kännas totalt fel att sno något från er. Framför allt för att vi är en sådan tajt "kompiskrets". Och vi är dessutom få. Men kanske skulle det kännas som ett relativt enkelt sätt att gå en snabbare väg uppåt i karriären, om det fanns så oerhört många fler att sno av. Jag vet inte. Tanken har aldrig föresvävat mig. Risken är väl att folk tror att jag helgonförklarar oss/er, men det är ju trots allt så att jag oftare hör "fasen, den och den komikern sade att min X-rutin liknade hans. Jaja, då får jag väl droppa den, då".

Och förresten, Ragnar: Jag hade inte ens en aning om att det gick att klicka på mina bilder. Får kolla om det går att fixa till..:-)

Och i övrigt är det ju skönt att Soran verkar ha blivit "frikänd". Men är de inte lite "kitsliga", stockholmarna...??? :-)