Monday, April 23, 2007

Jämställdhet

Jag pratade med Kadir igår. Vi diskuterade en massa olika saker som rörde standup. Bl.a. sade han att "Vi måste ta hand om våra tjejer" och syftade på jämställdhetsdebatten som infiltrerats i skämtstöldsdebatten på www.literoligare.se. Rosie Leijel skrev ett utförligt inlägg med exempel om hur hon upplever branschen. Jag skulle jättegärna säga att hon har fel, men tyvärr har jag känt av liknande saker. T.ex. folk (män) som haft anmärkningar på mitt material. "Ditt material handlar ju bara om dig som kvinna. Igenkänningshumor - visst, men hur roligt är det egentligen?" (Jämför gärna med invandrarkillar som pratar om hur det är att vara invandrare, bögar som kör homofobiskämt o.s.v...) "Bra jobbat!" är en oerhört vanlig kommentar till mig, samtidigt som killarna som kört får översvallande beröm i stil med: "Så jävla bra du är/har blivit. Grym!"

Rosie hade en punkt som handlade om hur killgrupper i komikersammanhang beter sig mot varandra och gentemot komikertjejer. Som tjej får man alltid tränga sig in bland killarna. I alla sammanhang, inte bara standup. Ibland när man gör så och tilltalar en kille direkt i gruppen, får han något vilt i blicken och svarar samtidigt som han ser på de andra killarna. Han kan t.o.m. vända sig ifrån mig så att det ser ut som om han pratar med killgruppen. Efter sitt svar återvänder han till densamma. Jag har också varit med om en stackars kille som råkade bli kvar tillsammans med mig och en annan tjej, när hans kompisar hade gått för att hämta dricka, köpa något, prata med någon o.s.v. Han lade benen på ryggen så fort han kunde. Jag får helt enkelt en känsla av att vissa killar är rädda för mig. Det är inte alls säkert att det bara handlar om standupbranschen, förmodligen inte. Jag tror också att det även kan handla om rädsla bland manliga komiker att berömma kvinnor, beroende på vår könstillhörighet gentemot deras.

Nu vill jag poängtera att ovanstående handlar om komiker jag träffar på andra ställen, alltså inte i min kompiskrets av komiker. Så, Kadir - du tar hand om tjejerna på ett bra sätt. ;-) Utan tvekan! Men ju större och vidare den här komikerkretsen blir, desto mer av traditionella könsmönster träder fram.


Jag vill inte gärna gå in och debattera på www.literoligare.se, trots att det verkar som om man kan göra ett skutt i karriären med hjälp av det. Om man bara är lite dråplig eller lite speciell eller något annat. All publicitet verkar vara bra publicitet.

1 comment:

Anonymous said...

Tack Erika, det var skönt att läsa bekräftelse på att det jag sa faktiskt upplevs och är verkligt. Inte att jag bara är en surfitta, även om jag är det också :)