Wednesday, April 11, 2007

Martin + Erika = sant...



Här är Martin och jag från Harrys i början av mars. Det publicerades fler bilder från det giget i veckan, vilket måste tyda på att de är rätt snabba på det stället. Redan i höstas blev jag lovad en supporttid och den har... inte kommit än. Nu är det två gånger kvar och jag skulle nog tro att den uteblir även denna säsong.

Tro nu inte att jag tänker skylla det på att jag är kvinna! Nej, det gör jag inte. Jag vet tyvärr inte riktigt vad jag ska skylla på. Att jag kanske gör ett blekt och intetsägande intryck så att de glömmer bort mig och ringer någon annan när de ska boka. Eller att jag helt enkelt är för dålig. Eller att jag har för ful frisyr. Nej! Jag kan inte tro det! Det kan inte vara så. Varför glömmer folk bort mig? På Tjipp i Karlstad har jag aldrig varit om man ska tro deras lista på folk som kört där. I Malmö skrevs ett referat om alla andra som körde samma kväll som jag, utom just jag själv. Efter Big Ben fick jag veta att jag hade uselt, förutsägbart material (ingen skrev att folk skrattade...) och vid två tillfällen har jag haft härlig publikkontakt och folk har trivts. Med det kanske man får sig nöja. Speciellt med tanke på att den enda gång jag blivit "riktigt" recenserad (d.v.s. av en journalist, utbildad vid JOURNALISTHÖGSKOLAN i GÖTEBORG), blev jag liknad vid en flakmoped. Efter mig kom Janne Bylund. Han var Ferrarin. Det var min andra gång på scen i standupsammanhang...

Nu känns det lite som om jag stagnerat. Jag vet inte vad jag ska göra för att gå vidare. Den enda lösningen är nog ändå att jag startar en egen klubb. Bara jag vågar...

1 comment:

Unknown said...

Ta nu och starta din egen klubb!

Jag förstår känslan av stagnation. Men vänta till hösten - jag tror att du lyfter då. När jag inte hade börjat med support än och harvade med mina rookie-tider så kände jag att jag gjorde kanongig varje höst, men till våren fick jag fortfarande ingen support. Så jag blev besviken, tog lite distans, skrev inte lika mycket material - och stagnerade. Efter sommaren kommer du ha en brinnande lust till ståupp igen, kommer ha gått en workshop, och kommer tillbaka bättre än någonsin. Säsongen närmar sig sitt slut nu, så det är naturligt att man börjar bli trött och sliten.

Jag känner själv att jag stagnerat. Vilket är lite konstigt, för vad jag än gör just nu verkar gå jättebra. Men materialmässigt och sett till hela akten så behöver jag en förändring.

Den förändringen kommer. På Respekt, nu på måndag.

Fick ditt mail. Synd att du inte kan komma. Kommer sakna dig.

Kram,
Martin