Monday, January 11, 2010

Johan Falk

Igår såg jag Johan Falk - Gruppen för särskilda insatser på TV4. Egentligen är jag rätt trött på polisfilmer. Den ena är den andra alltför lik. Men i det här fallet tänker jag följa de sex filmerna. Min vän och kollega, Jovan Siladji, som gick bort i april, har en liten roll i dem. Han spelar en polis som heter Gnistan och under gårdagens film fick man bara se en liten snutt med en extremt skäggig snut i rutig skjorta med armarna i kors i bakgrunden. Det var Jovan.

I somras, när filmen gick på bio, vågade jag inte gå och kolla på den av rädsla för att det skulle bli för jobbigt. Jag tror jag tänkte rätt där. Nu har det gått nio månader och sorgearbetet har nått en helt annan fas. Trots att det var en sån kort sekvens, kändes det bra att se honom, liksom.

Fortsättningsvis vet jag att Gnistan ska få lite mer utrymme. Han har t.o.m. en av de sista replikerna i den allra sista filmen, vilket är uppgifter jag fått från Hallands Nyheter, eftersom jag inte sett filmerna själv än. Men jag tänker göra det nu. Jag ser fram emot det.

2 comments:

Unknown said...

Hej Erika.
Råkade komma in på din blogg och läste om Jovan. Jag castade filmerna om Johan Falk och lärde känna Jovan lite grann då. Vill bara säga hur ledsen jag blev när jag fick reda på att han gått bort. Jovan var verkligen en kille man från första stund gillade, kommer ihåg det eftersom jag direkt efter hans provfilmning tänkte "fan vilken energi killen har". Jag lärde inte känna honom på djupet, men vi pratade en del under inspelningen av filmerna, och jag märkte vilken rak och ärlig människa han var, samtidigt som väldigt varm och ödmjuk.
Kommer med värme minnas honom och samtidigt ångra att jag inte lyckades lära känna honom tidigare.

Pär Brundin

Emma W said...

Hej!

Hamnade här efter en sökning på google. Jag blir varm i hjärtat när jag läser vad ni skriver. Jag har levt med Jovan under större delen av mitt liv. Han var gift med min mamma som han även fick en dotter tillsammans med, min syster!
Vill bara tacka för fina ord!

// Emma