Friday, February 23, 2007

Klubbar och Oredsson

Jag ska gå kurs i sommar. I Svalöv. Standupkurs för etablerade komiker! Här börjar jag bli lite tveksam. Har det blivit något fel när jag blivit antagen till den här kursen? Tar Oredsson mig för någon annan? Hur kan det komma sig att jag fått ett välkommenbrev denna vecka och ett välkommenmejl för en månad sedan? När inte mina kurskamrater från nybörjarkursen fått det? Tänk om kursen består av en massa etablerade komiker... och så jag...!

Jag är skitglad förstås, men som sagt lite undrande. Jaja, vi får väl se. Jag är i alla fall tacksam över att Thomas Oredsson valt ut mig bland, ja, vi kan väl dra till med ett tusental, sökande. Kanske t.o.m. flera hundratusental sökande. Han vill i alla fall ha mig... Det är det ju inte så många andra som vill. MACK t.ex. vill inte. Jag hade trott att de skull höra av sig, men icke. (Ja, självklart hörde jag av mig först. I januari. Skulle de ringa mig? HA!)

Harrys i Göteborg är i alla fall på gång. Allt där tar skitlång tid och det förmodligen får jag dela en supporttid med någon annan, t.ex. Martin Krantz. Men det är jag kanonnöjd med. En rookiespot kan jag nog också få på Harrys.

Och sedan har jag krånglat med Oslipat i Malmö. Fritte tycker nog att jag är en riktig käring (och då är jag verbalt vänlig...) Jag har varit förhindrad de datum han erbjudit och när äntligen ett datum funkar, ber jag om att få ringa en vän!!! Han har inte hört av sig mer. Men Gud, jag hatar att köra bil ensam! Jag gör det jämt! Det skulle vara kul med lite sällskap. Jaja, vad är väl en bal på slottet?

Nästa vecka är det i alla fall Tjipp. Den natten blir det tufft. Jag måste jobba dagen därpå, så det är bara raka vägen hem efter giget. Håhåjaja, vad är väl en bal på slottet?

Och Änggården ska säljas! Slut på Klubb Trampolin, åtminstone tills vidare, tills vi funnit en ny lokal.

Nu är det dags för lite käk. Och sedan blir det väl Let´s Dance (om barnen får bestämma.)

P.S.: Alla som läser detta får otroligt gärna skriva en kommentar. Klicka bara på comments längst ner och kommentera så fort du kan. D.S.

6 comments:

Anonymous said...

Upp med hakan Erika:-) Jag förstår att det är svårt nuförtiden att få tider att uppträda... trots massa rookieklubbar.

Det är många som håller på med stand up nu. Man kan säga att det är högkonjunktur för stand up. (en och annan trollkarl, skådespelare, gatumusikant mm har börjat med stand up) Det är naturligtviss positivt och gör ståuppkomiken i sverige mångsidig. Men en konsekvens är att det blir svårare att få tider att uppträda. När konkurrensen ökar så gäller det att man har de rätta kontakterna för att ta sig fram. Det är många som upplever det men få som erkänner. För bara ett par år sedan var det ett helt annat klimat. Lite humanare om man säger så.

Men du får absolut inte tappa gnistan. Glöm inte... den som håller lågan uppe och den som utveckas kommer fram för eller senare, med eller utan de rätta kontakter. Kom ihåg att det är publiken som är din arbetsgivare:-)

Vi ses i Karlstad. Ska bli kul att åka tillsammans.

PS. Kan inte kameramannen i Stockholm Live slutar med sina idiotiska vilkelfilmningar. Och ta bort de där löjliga sketcherna... är det för mycket begärt SVT att vi får en halvtimmes renodlad stand up program? DS.

Unknown said...

Hej Erika,

Såg ditt senaste inlägg, och bestämde mig för att också söka till fortsättningskursen i Svalöv. Har aldrig gått någon kurs tidigare, men är nyfiken på det här. Och Oredsson har sagt till mig flera gånger att jag borde söka den. Så nu får jag väl hoppas att jag kommer med. Sökte i fredags. =)

Annars är det stressigt just nu. Två gig i Stockholm förra veckan, 3 gig i veckan som gått (Norrköping, Malmö, och ett gym i Göteborg), och denna veckan blir det Karlstad på onsdag och Jönköping på torsdag. Som tur är får jag hotell och resa betalt när jag kör i Jönköping - är rejält trött efter flera nätter på nattbussen hem den här veckan.

Kul att vi kanske ska köra tillsammans på Harrys. Har fått en bokning som support den 7 mars med Thomas Pettersson där. Ser fram emot att uppträda med dig igen - det gick ju riktigt bra för oss när vi körde på Harrys för norrmännen. =)

Många kramar,
Martin

Unknown said...

Just ja - skulle också säga att klimatet faktiskt var annorlunda för tre-fyra år sedan, som Kadir säger. Det har varit en del stängda dörrar de senaste åren, även för mig. Men det är inget att oroa sig för - när folk blir medvetna om hur duktig du är (just nu är vi göteborgare mer medvetna om det än resten av landet) så öppnar sig dörrarna. Det är bara att kämpa på - du kommer att få precis vad du förtjänar. =)

Kram,
Martin

Erika said...

Hej Martin!

Vet du att jag ska köra på Harrys den 7:e? Jag har fått förslag på en massa datum (och jag var ledig alla), men sedan ingen information. Jag är nog lite trög också, för jag fattade inte riktigt om jag skulle vara rookie eller köra support. För det var nämligen ett av förslagen att vi skulle dela på supporten. Eller också skulle det bli med Kadir. Som sagt, allt förstod jag inte, men jag får nog veta mer sedan.

För övrigt är det nog sant, det där med de stängda dörrarna. Man har nog börjat vid fel tidpunkt. ALLA gör det ju nu! Fast du! Det låter otäckt det där att jag kommer få det jag förtjänar.:-) Jag hoppas bara att det stämmer...

Erika

Unknown said...

Du förtjänar det bästa, Erika. ;)

Jag vet inte riktigt heller hur det blir den 7:e. Hon har bara nämnt dig som ett alternativ, eller möjligtvis att man kör med en rookie från GT-skrattet.

Erika said...

Visst är det lite rörigt på Harrys...