Thursday, October 23, 2008

Gotebar

Det blev en spännande kväll. Fem minuter innan det skulle sparka igång, fick vi veta att headliner Thomas Petersson satt fast i en bilkö utanför Varberg. Vi väntade en kvart och det lutade ett tag åt att publiken skulle få pengarna tillbaka(!?). Just när vi stod där i köket och diskuterade hur vi skulle göra, ringde Thomas och meddelade att det hade släppt och han räknade med att komma fram i någorlunda tid. Per-Olof och jag skulle dela på första akten, men någon konferencier var inte bokad, så jag tog på mig den, kanske lite tvivelaktiga uppgiften att även hålla ihop kvällen. Jag säger tvivelaktigt, för jag tycker att det är svårt att både vara konferencier och komiker under en och samma kväll. Det är olika sysslor och publiken har svårt att hålla isär de olika begreppen, på något sätt.

Att dessutom be om ursäkt för förseningen och berätta om orsaken till den ("men vi hoppas och tror att han ska hinna hit i tid...") var väl också ett sätt att sänka stämningen i lokalen. Det funkade dock ganska bra, trots att man kände att publiken var lite osäker på det här med Thomas. Det tog också en stund innan den oron hade lagt sig, men även det tyckte jag att jag skötte någorlunda väl.

Per-Olof skötte sig också med den äran och jag avslutade första akten med en dryg tiominutare till.

När sedan Thomas, himself, var på plats, kunde man verkligen se hur ett proffs arbetar. Betänk också att han kom fram tio minuter innan han skulle gå på...

Imorgon får ni gärna lyssna på mig på Mix Megapol någon gång vid tretiden.

No comments: