Wednesday, March 26, 2008

Skit också II!

Inte var det någon förkylning,inte. Influensa är den rätta benämningen. Och jag blev inte bättre under måndagen, jag blev bara sämre. Under tisdagen var det helt bedrövligt.

Ovanstående SKIT-rubrik beror inte på att jag är sjuk. Sånt kan hända. Men jag hade verkligen sett fram emot besöket på HÄCK. Det är så sällan nu för tiden som man får möjlighet att uppträda tillsammans med en etablerad komiker och jag hade verkligen velat jobba med Özz.

Jag har någon slag utopisk idé om att det skulle vara det enda sättet för mig att ta mig ett steg uppåt. Att någon från det högre skiktet rekommenderar mig. Samtidigt faller den diskussionen oerhört snabbt. Av flera orsaker. Man ser mig högst tio minuter. Det kan vara ett lyckokast att det gick bra, personen ifråga kanske inte ens ser mig, han/hon var på toaletten just då, efter mitt uppträdande är jag glömd. Varför är jag då glömd? Där finns det ett självklart svar: Jag bor jävligt fel. Jag träffar inte komiker dagligdags. Detta betyder inte bara att jag inte direkt går och tar en fika ihop med någon som vill diskutera skämt med mig, det betyder också att jag inte alltid finns i folks medvetande. Jag menar inte att folk skulle tänka på mig hela tiden, utan vad jag menar är att om en komiker ska rekommendera en annan komiker, då blir aldrig den rekommendationen jag. Jag bor helt enkelt för långt borta.

En annan sak jag har funderat på. Just nu sprudlar hela komikerbranshen av duktiga komiker. Hur sjutton ska jag kunna ta en plats där? För ett år sedan eller så, hände det att jag trodde att jag skulle få möjlighet att få en support. Nu känns det nästan "out of question", beroende på att det är så många andra komiker som slår igenom i Stockholm och som då istället får tider i Göteborg. Och i Malmö kör de från Malmö.

Nej, nu orkar jag inte mer. Feber, ont i skallen och allt...

1 comment:

Anonymous said...

Du är för bra
Ingen vill ha en konkurent
Särskilt inte snygga
Håll ut...kämpa vidare
Har du något särskilt för dig?