Thursday, October 18, 2007

Oslipat

Jag hade med mig stadskartan över Malmö, för den här gången hade jag tänkt att hitta rätt redan på första försöket. (Jag har ju ändå varit på Oslipat tre gånger och på MACK två...) Men, näe! Jag irrade omkring där runt Triangeln och Föreningsgatan och Amiralsgatan och Bergsgatan (!?). Efter att ha tittat på kartan vid ett flertal tillfällen började jag leta efter Södra Förstadsgatan, för därifrån skulle jag kunna komma till Spångatan. Men vart fasen kom Nikolaigatan ifrån? Och jag blev tvungen att fråga en urinvånare... och slutligen kom jag rätt. Varför, varför, varför hittar jag aldrig i Malmö???

Maten var väl halvvarm när jag kom fram, men så fick det bli. Och klockan åtta var det dags för Fritte att gå upp och värma på, vilket han skötte med den äran. Sedan följde i rask takt Marcus, som körde en herrans massa nytt, efter vad jag förstod. Måste vara tufft att ha en massa stammisar som tvingar en till nytt material varannan vecka. Men bra! Sedan kom Dalia med ett efternamn på F...ek (tror jag), som också körde nytt, som så klart behöver tajtas till.

Stämningen var väl inte helt på topp när Jesper Sjöberg gick på. Han har en skön stil, tycker jag. Lugn och eftertänksam. Sånt gillar jag. Och han fick upp stämningen bra, vilket ju banade väg för nästa komiker som var jag. Det funkade alldeles utmärkt. Fick en applåd redan på första skämtet, tror jag. Jag missade lite i slutet, genom att säga fel. Typiskt, men så kan det vara.

Kringlan: Galet bra rutin om silverfiskar. Och efter paus får jag väl som vanligt lyfta fram Petra och hennes crazy framträdande. Jag vet ingen som kör liknande publika improvisationer. Jag kom på när jag åkte hem att hon talar inte med publiken. Hon talar till publiken. Det är en jäkla skillnad.

Avslutade gjorde Ola Söderholm som också är ruskigt bra. Liksom Erik Börén som inledde andra akten.

Imorgon blir det forumteater. Ska bli skitskoj. Och till helgen ska vi gräva i trädgården. Ska bli... skitskoj...

No comments: