Saturday, October 27, 2007

Attacca Comedy

Så var den gjord, premiären. Vi var där redan vid 18-tiden och riggade och ganska snart fick vi hjälp av Cilla som kom tidigt med tåget. Ca 50 personer i publiken och en ganska hög medelålder var det. Endast två studenter är väl också remarkabelt, då vi trots allt håller till på Campus. Den ena av dessa var en gammal kompis till Martin Krantz, så henne kan vi nästan räkna bort.

I alla fall. Jag gick väl på och försökte värma upp denna comedyovana publik. Jag slet rätt hårt och tyckte nog inte att jag lyckades alldeles så där jättebra, men fick väl nöja mig och lämnade därefter över till Patrik Westerlund som gjorde ett bra jobb, med många skratt och applåder. Här märktes att folk började bli lite "varmare i kläderna". De hängde på och var tillmötesgående inför komikerna. Sedan kom Helen Nordenborg som också gjorde ett bra jobb. Hennes act är aningen långsammare och med färre skratt, vilket kanske gjorde att setet dippade lite grand. Men sedan kom Cilla som ju alltid blir något en av publikfavorit, med sin arga och bittra approach på scen. (Där känner jag att vi är varandras totala motsats i scenpersonlighet). Sist i första set var Per-Olof Fahlborg som ju alltid levererar. Han har ett sånt schysst tänk. Och nu tog han med hela sin sudokurutin med åttan som är sängvätare. Den är så bra!

Därefter var det paus och sedan var det åter dags för mig. NU var publiken igång, så då var det verkligen inga problem. Det gick jättebra och jag fick också en lite, kanske rörig, men rätt kul presentation på Kadir Meral som ju, sin vana trogen, skötte sig alldeles utmärkt. Han körde en muslimsk variant på Per-Olofs förhudsskämt, vilket jag själv tyckte var askul. Efter Kadir kom Björn Johansson som jag aldrig träffat förr. "En riktig svärmorsdröm", presenterade Kadir honom som och det var nog ett epitet som funkade. Det gjorde hans act också, kanske med en aning sänkt tempo för publiken som nog började bli lite trötta när febrige Martin Krantz gick på. Men han tog kommandot och var lika bra som han alltid brukar. Bl.a. hade han hittat en lustig annonslapp på anslagstavlan utanför där en kille försökte bli av sin lägenhet på 50 kubik(?!)meter.

Alla var jättenöjda med hela arrangemanget, både komiker, publik och krögare. Åtminstone verkade det så ;-) . Jag ser jättemycket fram emot nästa gång som kommer att bli torsdagen den 29 november.

Och ikväll har jag ett jobb på Kultur dag- och natt tillsammans med Per-Olof Fahlborg. Som jag sagt tidigare: Vi hallänningar måste hålla ihop. Eller om det brukar vara vi tjejer måste hålla ihop... Fast då brukar jag nog inte mena Per-Olof. Nu när jag tänker efter har jag nog ordnat rätt många jobb åt honom. Det är väl snart dags för en gentjänst.

3 comments:

Anonymous said...

Aj, den piken satt i hjärtat! Men jag lovar att nästa gig du skaffar åt mig så ska du få vara med. Jag fick faktiskt ett erbjudande om att köra 20-30 minuter på ett 37års-kalas. Var någonstans och hur mycket folk kommer? frågade jag. Då svarade han: Jag har bjudit in fem-sex polare hem till mig i min lägenhet och så skulle det va kul med lite underhållning.
Gage= Ett guldarmband.
Jag tackade nej men du kan få killens telefonnummer om du vill?

Erika said...

Kan man kanske få en kort betänketid? Hm.... tack, men nej, tack! En annan gång kanske. Fick du förresten se guldarmbandet?

Anonymous said...

Guldarmband,vad är det för fel på Kadirs kameler??

Tack för att jag fick vara med och för en jättekul och trevlig kväll.
Erika du hade fick ju dra det absolut tyngsta lasset även på scenen.
Alltid svårt att köra inför så många av sina egna,som har "facit"på allt man säger.
Men det skötte du jättebra,ditt näckenmaterial är verkligen kanonkul,om jag glömt att säga det.

Hälsningar Patrik