Sunday, September 30, 2007

Ett tag sedan...

...var det nu som jag bloggade. Så här kommer en liten uppdatering. Under veckan som gått har jag hunnit med att hälsa på min mormor, mor och mors moster, gå på föräldramöte, spela teater på ett annat föräldramöte, åka till Ullared, träna några gånger, tapetsera en vägg och upptäcka att en annan, helt nytapetserad vägg fått stänk av fett på sig, vaxa kompisens ben samt köra två standuppass.

Apropå vaxningen: det är skitkul att plåga andra! Själv skulle jag aldrig stå ut med den smärtan frivilligt. Och om någon undrar: vi ägnade oss enbart åt hennes ben. Ja, och så drack vi var sitt glas vin. Eftersom jag tål oerhört lite alkohol samt hade ätit dåligt innan, blev jag lite yr i huvudet... Jag hade bråttom hem och skulle till affären först för att köpa middagsmat och kände faktiskt i kassan att: "nu får du schärrpa till dej, lite, Erika... såingenmärkernåt..." Jaja. Så blir det när man fyllt 40!

I lördags körde jag ca 30 minuter standup på en fest. Det var lite konstigt, för min man och jag känner värdparet/födelsedagsbarnen lite grand genom kompisar och var bjudna p.g.a. att jag skulle jobba där. De ville absolut att jag skulle vara en överraskning och det vet vi ju alla att det inte funkar så bra. Alltså satt jag med och festade till det med alla andra fram tills det var dags att köra. Nu vill jag poängtera att jag var den som körde bilen mellan hemmet och festlokalen. Anledningen till detta kan ni framför allt läsa i stycket ovan. Så det blev väl så där. Det var i alla fall full lyssning, fast utan gapflabb.

Jag har kommit fram till att jag är en person som får folk att lyssna. Det händer nästan aldrig att jag har en publik som börjar prata med varandra eller går på toa ellre vad som helst. De lyssnar. Det är bara rågarvet som saknas ibland. (Var det komik jag ägnar mig åt ;-)?

Idag hade jag ett jobb på bokmässan i Göteborg. Jag var väl lite skeptisk inför det. Martin Krantz hade varnat mig och sagt att det (ett liknande jobb på en mässa) var något av det värsta han gjort. Men jag tänkte att det nog skulle bli en erfarenhet, det också. Alltid lär man sig något.

Och det var inte så farligt, faktiskt. Funkade rätt hyfsat. Folk stannade upp och stannade kvar de 8 minuter som jag körde. Och sedan fick jag en massa positiv kritik av den killen som "bokat" mig. Han undrade exempelvis om jag jobbat länge på min scenpersonlighet, vilket jag aldrig funderat på. Sammantaget, ett rätt trevligt jobb.

Jag lyckades se Parlamentet idag och måste säga att Annika Andersson var riktigt bra där. Måste väl vara hennes debut i det programmet. Det är allt något visst med halländska, kvinnliga komiker!!!

No comments: