Wednesday, November 26, 2008

Med uppenbar känsla för stil

av Stephan Mendel-Enk har jag just läst. Det är egentligen ingen skönlitterär bok utan ett slags reportage om manlighet, hur våldet i samhället hänger ihop med den bild av manlighet som pojkar formas till. "Vi lär oss bli män genom att lära oss att inte vara som kvinnor." "Det är tjejer som ska ta större plats, bli bättre på att säga ifrån, vägra analsex, bejaka sin sexualitet. Killar, däremot, är som de är."

Två citat som väcker tankar.

4 comments:

Anonymous said...

oj då, detta låter faktiskt som om någon som vill bli vuxen? Alla killar är dumma. Bra idé att växa upp. Bättre sent än aldrig.

Anonymous said...

Så länge kvinnor faller för "tuffa" män ser det ut som det gör

Anonymous said...

Stephan Mendel-Enk har länge kört sitt eget race om hur onda alla män är och hur männen uppfostras till att bli chauvinister och svin.
Det får stå för honom. De flesta män jag känner är förnuftiga varelser som är empatiska, kan tänka själva och går att ha i möblerade rum.

Sedan finns det också ett antal procent med idioter här i världen. Men de tillhör båda könen. Och det får stå för dem som personer, inte som representanter för deras kön.

Erika said...

Nu har jag bara läst just den här boken av Mendel-Enk, men jag måste nog säga att jag inte uppfattade honom så. Jag tycker självklart också att nästan alla män är empatiska och kan tänka själva. Men vad Mendel-Enk lägger fram är exempelvis att det nästan bara är män som begår våldsbrott. Och en rimlig historia/bakgrund till varför det är just så.