Tuesday, April 22, 2008

Kvinnor kan...

Folk som regelbundet läser min blogg har kanske lagt märke till att jag nästan aldrig drar upp könsrelaterade frågor i stil med: "Varför är så få kvinnor komiker?" eller "Kvinnor och män är visst lika roliga!" (vilket ju inte alls är en fråga, men ändå...)

Jag har roat mig med att titta lite på de kalendarier som finns på nätet för några av våra standupklubbar och jämfört andelen kvinnor gentemot andelen män. Så här såg det ut:

Gotebar i Göteborg 3 kvinnor och 21 män
MACK i Malmö 6 kvinnor och 15 män
Norra Brunn i Stockholm 13 kvinnor och 89 män (räknat efter tillfällen, vissa namn återkommer)
Risotada i Göteborg endast män vid det tillfällen som är kvar för säsongen (tidigare föreställningar ligger inte kvar på nätet.)
HÄCK i Hässleholm enbart män
Syster o Bror 2 kvinnor och 58 män

MACK, Risotada och Häck drivs av kvinnor.

Jag anser att det finns en sjuhelsikes massa bra kvinnor som aldrig får chansen. Självklart finns också en massa bra män. Men procentuellt räknat har kvinnor det tuffare att slå igenom. Om vi tar Parlamentet som exempel. Hur många nya kvinnor har tillkommit den senaste säsongen? Ingen. Förra säsongen började Annika Andersson, men henne kan man väl inte räkna som ny. Hur många manliga komiker har kört igång i Parlamentet denna säsong? Jag tror att det är fyra.

Jag vet inget om det här. Det kan mycket väl vara så att det körs auditions med kvinnliga komiker som inte håller måttet och att det är anledningen till att det inte tas in fler till just det TV-programmet. Och i alla andra humorprogram fylls den kvinnliga komikerkvoten snabbt upp av Petra Mede och den förut omnämnda Annika Andersson. Jag tycker att båda är mycket begåvade komiker, inte tu tal om saken, men det finns definitivt plats för fler.

Var är t.ex. Marika Carlsson, Zinat, Maggan Hammar, Teresa Tönisberg, Susanna Eklund, Elin Nordén, Zeid Andersson och alla de nyare tjejerna i Stockholm som jag faktiskt inte sett så mycket av, men läser om hela tiden på nätet (Cecilia von Strokirch, Anneli Ahlgren, Ingella Metvåell, Linn Edlund, Yvonne Johnsson)? Visst kör de på klubbar, men inte i alls lika hög utsträckning som männen. Se bara på ovanstående siffror!

Om man bara vill ha tjejer, så nog tusan finns vi!

13 comments:

Anonymous said...

Kvinnorna har annat att göra än att vara roliga
Bränner inte du dina ljus?

Anonymous said...

Men vissa av killarna har i alla fall vett att kunna driva med det.

http://www.youtube.com/watch?v=pP3NoNXcH9Q

Ströbaek said...

Håller med dig att det inte är så nyttigt. Jag har efter 10 års tystnad återvänt till detta scenmedie och är inte förvånad att det fortfarande är som det var då...
Det handlar väl om en attitydförändring hos de manliga komikerna, hos publiken och hos er själva. Jag skulle gärna fajtas med er för att ni ska få plats, men jag vill inte att ni hela tiden ska lägga er i underläge. Ni är det smartare könet - visa det!

Anonymous said...

Tack för en fantastisk trevlig kväll, Erika! Jättekul och jag kom hem innan dej, tralala ;)

---

Ok. Här är mitt inlägg i debatten:

Problemet kommer när vi börjar att kategorisera oss i om vi är män eller kvinnor. Vi är komiker först och främst, och har exakt samma förutsättningar att vara roliga.

Det största problemet är att vi för den här debatten som om kvinnor och män vore olika. Vi är olika i att vi män aldrig upplever mensvärk, och att ni aldrig kommer känna hur det är att få en pungspark.

Men vi är alla likadant fungerande människor. Vi har samma känslor och tankar. Och på scen blir vi lika nöjda med oss själva när alla skrattar, och vi får vårt bekräftelsebehov stillat på samma sätt på scen.

Problemet, som jag ser det, är de få manliga komiker som inte ser kvinliga komiker för just komiker, utan för "kvinnor som försöker vara roliga" och börjar särbehandla.

Hälften av mina favoritkomiker är kvinnor. Jag skrattar åt komiker oavsett kön. Vad jag vill säga är att alla fantastiska kvinnliga komiker ska få utvecklas och uppträda på exakt samma villkor som männen. Ta inte in tjejer på klubbarna för att de är just tjejer, ta in dem för att de är bra och lovande komiker!

En bra komiker är en bra komiker oavsett kön.

Den anonyme kommentaren tycker jag var lite sorglig. Vad ska roliga kvinnor göra om de inte ska stå på scen? Städa huset?

Det brukar jag hyra in mina polska släktingar till.
De heter Grzegorz och Piotr. I och för sig har de också bröst, men som resultat av för mycket polsk jordgubbssylt.

Erika said...

Jag ser inte mig själv som kvinnlig komiker, jag ser mig som komiker. Men jag är helt övertygad om att publiken ser mig som kvinna. När jag uppträdde på HECK igår, sade en av de övriga tjejerna som också stod på scen under kvällen, att hon uppfattar det som att tjejer får ett annat motstånd från publiken. "Nu ska vi se om den här tjejen är rolig! Förmodligen inte...!"

Det finns en helt annan publikberedskap gentemot män. Man förutsätter att mannen därframme på scenen kommer att vara kul. Och om publiken tänker så här, gör väl alla andra det också.

Därför tror jag att vi tjejer måste slåss. Vi kommer inte att beredas plats. Det skulle varit jävligt enkelt om vi hade fått det, men än så länge måste vi förmodligen "nita" någon för att få delta. Vi behöver bli fler och lära oss att stötta varandra i kvinnliga nätverk. Det är ju en av anledningarna till att vi inte äger tillträde till männens värld. De har sina egna nätverk.

annika lindhe said...

Hallå i debatten!

På rookiescenerna är min erfarenhet att det är en grym fördel att vara tjej för att få gig. Orättvist mot killarna...

men väl på scenen kan jag också känna publikens "tjejskepsis" till att börja med.
Orättvist mot tjejerna...

Men om man lyckas få igång garven blir man som tjej destu mer upplyft!
Orättvist mot killarna...

Fast upplyftandet beror ju just på att publiken inte trodde man kunde vara kul.
Återigen orättvist mot tjejerna...

Slutsats; De e bara å köra sitt rejs och inte snegla åt andra håll. En rättvis värld är en utopi och ett skräckscenario.
Kör så det ryker brudar å grabbar!

Anonymous said...

Tyvärr kan jag känna att tjejer många gånger är svagare än killar, än så länge!
En stor anledning är att många tjejer slutar innan de hunnit få till själva konstformen standup. Fler duktiga kvinnor föder nya så om vi bara håller oss kvar sedan vi börjat och ser till att behärska denna konst så kommer inte publiken att förvänta sig någonting annat från tjejer än från killar.
Den största bromsklossen för oss tjejer är att jag mer och mer anar att vi kommer upp på scenen i ett helt annat skede än killarna. Vi vill föra fram vår humor på vårt sätt.
Nästan alla killar jag pratar med har ägnat och ägnar massor med tid åt att titta på standup på andra ställen än våra svenska klubbar. De länsar Internet och köper skivor med de stora artisterna utomlands. När de går upp på scenen för första gången så har de redan rytmen i sig, de vet hur standup ska låta. Vi tjejer har aldrig eller nästan aldrig tittat på standup innan vi själv går upp på scenen och vi tittar inte heller sedan vi kommit igång. Vi älskar standup men brinner inte av att få titta på andra. Jag har hört att vissa medvetet håller sig borta från andras standup för att inte bli påverkad. Dessa tjejer har bevisligen blivit bra ändå men jag är övertygad om att detta sätt tar mycket längre tid och många slutar innan de ens hunnit halvvägs.
Ser man på musikens historia så har den i alla tider utvecklats ur en musikstil som varit föregångare. Att inspireras av andra för att därifrån hitta sin egen stil är en bra metod.
Jag ska nog starta en studiecirkel för tjejer med utgångspunkt att titta på standup en gång i månaden, då vet jag att det blir av. Jag är övertygad om att vi på så sätt får en mycket snabbare utveckling av vår standup. Är du intresserad? hör av dig till hej@ingella.se.

Erika said...

Ingella!

Det var en mycket intressant kommentar utifrån en synvinkel jag aldrig funderat tidigare. Faktiskt! Samtidigt låter det rätt logiskt. Speciellt jämförelsen med musiken, som underhållningsform.

Om man vänder på steken kan man se det som om killar vill följa strömmen, medan tjejer hellre är unika ;-) Problemet ligger väl då hos publiken, som inte hänger med på det...

Ströbaek said...

Alla är så kloka... Jag menar verkligen det.

Anonymous said...

Hej!

Linn Edlund o jag testade att driva en standup klubb 4 gg på hotell Clarion i Stockholm nyligen. Komikerna var rookies o etablerade.
En målsättning var att ha hälften tjejer o killar på scen varje gg. Det var absolut inga problem! Det går om man vill!

Jag tror verkligen på som ni skivit att man måste stötta varandra o nätverka. Även starta klubbar, de flesta, nästan alla drivs ju av killar. Tv 8:s program med Gudrun Schyman hade ett program om humor och hade undersökt humor i tv- 80% av programmen produceras av män. Och jag tror killar har lättare att välja in andra killar i ex parlamentet.
Sen tror jag att det är som Ingella skriver att killar "nördar" in sig mer, studerar andra komiker på dvd, youtube mm. På så sätt kan man ju lära sig en del om standup grunderna.
Sen kanske också så har man som tjej tidigt lärt sig att nedvärdera sig själv, att det inte är ok att tro på sig själv, vilket gör att man är hårdare mot sig själv när man bombar o inte vågar testa sig fram.

Anonymous said...

Erika, kul att höra att jag bidragit med en ny vinkel :)

"Om man vänder på steken kan man se det som om killar vill följa strömmen, medan tjejer hellre är unika ;-) Problemet ligger väl då hos publiken, som inte hänger med på det..."

Vi kommer aldrig bort från att vi måste få bort alla onödiga ord tillsammans med "upplägg -> punch".
Går vi egna vägar som inte följer detta kommer vi aldrig att få med oss publiken fullt ut.

Unknown said...

Jag vet inte om den här debatten är död redan, men här kommer mitt lilla inlägg:

Tror Ingella har en bra poäng i att killar ser mer på ståupp. Jag är en vansinnig nörd när det gäller ståupp. Det har gått så långt att jag börjar länga efter att det ska komma något nytt som jag inte har sett, eller så kollar jag antingen obskyra eller totalt okända komiker på youtube.

Sedan, det där med att killar vill följa strömmen, och kvinnor vill vara unika, är mest bara blaj. I mina ögon. Fast det tror jag Erika håller med mig om själv. Poängen med att se mycket ståupp är snarare att veta vad som finns, hur "modet" i ståupp ser ut just nu, och sedan skapa sin egen version av ståupp, vare sig den bryter mot rådande mode eller följer den.

Populära komiker just nu är ju bland annat Chris Rock, Sarah Silverman, Ricky Gervais. De representerar en lite hårdare stil av ståupp, och jag tycker vi ser mer och mer av det i svensk ståupp. Själv är jag en sucker för Eddie Izzard, Robin Williams och Bill Cosby, och jag tror det har påverkat mig mycket. Jag försöker göra intelligent humor om både vardagsföreteelser eller de stora livsfrågorna, samt att det ska gå i ett så högt tempo som möjligt.

Däremot lägger jag mig inte i debatten om kvinnor på ståuppscener. Den debatten kan kvinnfolket ägna sig åt. :p

Retas bara. Men jag föredrar faktiskt att stå vid sidan av, och nöjer mig med att säga att jag hoppas att ni alla slår igenom någon dag och får den uppskattning ni förtjänar.

Mvh
Martin

Zeid Andersson said...

Hej! Sen kommentar men jag har precis börjat blogga...

Samma analys som du gjort av bokningar på klubbar gjorde jag för fem, fyra, tre, två, ett år sedan. INGET har hänt. Nästan alla klubbar drivs av killar/män.

Jag hade Nalen comedy klubb två år med minst en tjej per kväll på scen, inga problem. Drev med kollegor VIKK Comedy, minst två tjejer på scen per kväll, inga problem.

För att få plats på svenska comedy-scenen har jag och kollegor, t.ex. i gruppen "En liten jävla kvinnorörelse" fått skapa egna forum. Publiken och kritiker är makalöst glada.

I höst ska kag göra "En liten jävla Broadway show på Mosebacke. Där är man välkommen om man har har nått bra att komma med, punkt. Jag ska ha gästartister, både boys och girls.

Kul att det går bra, du är bra!

:-)) Zeid