Thursday, March 4, 2010

Tankar om hundbajs

Som jag säkert tidigare nämnt har jag två hundar, en dvärgschnauzer och en curly coated retriever. Den förstnämnda är en liten skit som är extremt rädd för att bli blöt och vill helst gå på asfalt och kortklippt gräs, medan den stora hunden glatt plumsar ner i varenda dypöl. Dvärgschnauzern dricker dåligt och bajsar hårt. Curlyn slafsar i sig en massa vatten på en gång och drippdroppar omkring sig efteråt. Han bajsar normalt. Bara mer.

Nu till min reflektion. Jag är mycket noga med att plocka upp bajset i de svarta bajspåsarna. Att lämna en stinkande jättehög på vägen efter vår promenad skulle aldrig falla mig in. Men det finns bättre och sämre tillfällen. Den här vintern har varit fantastiskt bra för mitt upplockande. Det är nämligen väldigt enkelt att plocka upp bajs i kall, lätt snö. Man får med sig lite snö och avföringen är precis på väg att stelna. Lätt! Även hösten är bra, med blöta löv till hjälp att få upp skiten. Påsen blir visserligen alldeles full av både exkrementer och löv, men det går alltid att lösa med lite större påsar. Eller två!

Sommaren kan vara lite tuff. Hamnar eländet i högt gräs riskerar man att bajset fastnar i gräset och liksom kletar av sig. Man får inte med sig allt upp, helt enkelt.

Alltså föredrar jag vintern när det är kallt och snö. Såvida inte det ser ut som det gör nu med is och skare. Det betyder att jag inte kan ta upp bajset utan att vara mycket, mycket försiktig. I det här underlaget går nämligen påsen gärna sönder. Den rivs upp av isen. Min lilla hunds små knortar går bra att plocka, men den stora hundens skithög blir extremt mycket svårare.

Vad kan vi då dra för slutsatser av ovanstående reflektion? Jag tror att jag vill att våren ska komma så att all snön smälter. Eftersom gräset inte vuxit sig högt under snön, kommer det att bli enkelt att plocka bajs. Eventuellt kvarkletat på marken försvinner med snösmältningen.

Och när den underbara våren ändå är på intågande, kommer vi förstås också att få se (och lukta på) allt hundbajs alla andra hundägare gömt under översparkad snö. Så att vi verkligen kan vara på att våren är här!

3 comments:

Rulle said...

Har du funderat på en mosare?
Eller vält?
Eller självavförare?

Henrik Olsson said...

Själv bor jag utanför Falkenberg mitt i skogen, så jag har av ren vana slutat plocka upp efter mina hundar när vi är ute och går. Det försvinner relativt snabbt ändå här i skogen, fast jag minns inne i stan hur man kunde störa sig på alla hundägare som kunde lämna fullständiga berg av avföring efter sig (eller rättare sagt sina hundar) utan att skämmas...

Rulle said...

When you`re bajsing
Hela världen bajsing with you
Gammal hundschlager