Monday, February 1, 2010

Hair och där


Igår fick jag äntligen möjlighet att se musikalen Hair på Varbergs Teater. Jättesnygg produktion, faktiskt. Och förvånansvärt duktiga skådespelare, vilket jag säger med tanke på att det handlar om gymnasieelever. Framför allt musikaliskt duktiga. Det är ändå rätt knivig musik med mycket stämsång och fullt ös hela tiden.

Framför allt andra akten gillade jag. Trippen med stroboskopljus i den där märkliga scenen där alla dödar varandra tyckte jag var snyggt gjord. Jag förstod vad den ville säga, varför denna långa scen överhuvudtaget fanns med. När jag tidigare läst om musikalen verkar den vara helt rörig, utan någon som helst röd tråd, men så var icke fallet. Musikalen gav musiken en annan och djupare innebörd, som filmen helt missar.

En applåd och stor bugning för alla medverkande i årets PS-musikal från mig!

No comments: