Tuesday, February 2, 2010

Funderingar apropå Gaygalan

Att Idol-Mariette blev årets Homopersonlighet var väl ingen direkt överraskning. För en gångs skull blev den sexuella läggningen lite ovidkommande i förhållande till talangen, vilket känns stort.

För inte så länge sedan läste jag en artikel om en homosexuell idrottsman i GT. Den behandlade just de frågor jag själv funderat på, nämligen hur svårt är det att vara bög och utöva idrott på elitnivå, speciellt lagsporter? Finns de överhuvudtaget? Jag har svårt att tro att det finns så många "smygbögar" i omklädningsrum runt om i världen. Tror istället att om man har den läggningen slutar man med idrotten, eftersom det måste vara så oerhört svårt att behöva dölja en stor del av sig själv, samtidigt som man måste vara rädd för konsekvenser av att träda fram ur garderoben. "Vad ska de andra säga?"

Italiens förbundskapten i fotboll, Marcelo Lippi, meddelade i somras att bögar inte var önskvärda i landslaget därför att en homosexuell relation (mellan två fotbollsspelare) skapar konflikter som skulle uppfattas negativt av omvärlden. Jag undrar varför det är okej att vara fotbollsspelare och homosexuell om man är kvinna, men inte om man är man?

Sedan är det en annan sak jag funderat på när det gäller homosexualitet. Var finns alla förståndshandikappade homosexuella?

1 comment:

Anonymous said...

Är det komiker du är?