Tuesday, November 3, 2009

Ullared

Den nya dokumentärsåpan Ullared slog rekord i tittarsiffror på Kanal 5. Jag var inte en av de tittarna och det berodde inte alls på att jag bojkottade programmet. Jag glömde helt enkelt av det och målade golvlister i vardagsrummet istället. Men jag har läst och hört en massa reaktioner om cementerade fördomar och white trashmänniskor och "fy fan, vilket folk". Och visst! Jag har ingen aning om det verkligen är ett skitprogram, men vad jag förstår och inser är ändå att de människor som figurerar i TV-serien är verkliga människor. Människor som finns och existerar. Vem är jag att säga att de är av sämre sort?

Varför ska vi se ner på varandra? "Jag tänker då aldrig åka till Ullared!" Varför? För att det är konstiga människor som handlar där? För att de bara säljer skit? För att miljoner människor åker dit och handlar och då tänker minsann inte jag vara en sådan dussinmänniska. Jag förstår inte.

Tro inte att jag sitter här, totalt fördomsfri. Å nej, så dum är jag inte att jag tror att totalt fördomsfria människor finns. Såklart att jag också har fördomar om allt möjligt. "Det vet man väl hur de är!" Men jag vill bara trycka på det faktum att vi har olika värderingar om vad som är viktigt i livet. Om jag vill lägga en vecka på campingen i Ullared och årshandla, så är det väl upp till mig.

Så länge man inte skadar någon annan, så funkar det. Skadar Ullared dig?

Jag bor förresten bara några mil från Ullared. Jag handlar där. Jag har grannar som jobbar där, vissa är jag t.o.m. god vän med. Jobbigt och pinsamt? Nej, inte alls!

1 comment:

Rulle said...

Förr i tiden var det billigt i Ullared, men numera.....