Tuesday, December 30, 2008

BOKSLUT!

2008 var väl ett ganska bra år för mig i "standupkarriären". Jag tänkte att jag skulle försöka lista, helt subjektivt, en massa olika saker, bra och dåliga.

Årets bästa gig: Jag kommer att tänka på tre stycken. Det första giget var det i Skällinge Bygdegård. Inte för att jag var så fruktansvärt bra, jag stod nämligen inte på scen speciellt mycket, då jag var konferencier och kvällen var låååång. Men alla var så bra! Taket lyftes, bygdegården välte och publiken sprängdes!

Det andra och trede gigen var det senaste på Boulevardteatern och på Gasta i Gävle, där jag helt enkelt bara var jävligt bra!

Årets knepigaste scenframträdande: På Gotebar under kulturkalaset i Göteborg i augusti. Jag stod liksom vid sidan av mig själv och kollade på när jag körde. Inte förrän en mobil i publiken ringde var jag på banan igen...

Årets roligaste trend: Respekt Comedy som tog sig från ett tiotal i publiken under våren och som i slutet av november närmade sig fullsatt.

Årets överraskning 1: Magnus Betnér som kom på besök på Respekt.

Årets överraskning 2: Att Café Campus där Attacca Comedy höll till skulle stängas för reparation.

Årets överraskning 3: Att Cheers ´n Beers ringde och ville att jag skulle hjälpa dem med en klubb.

Årets besvikelse: Att ingen hör av sig från Gotebar

Årets bästa klubb: Gasta Comedy i Gävle

Årets glädje och förtjusning: att jag blev bokad till Helsingborgsfestivalen och Oslipat kändes varmt och gott i mitt hjärta.

Årets minsta gig: Privatgig på Tylöhus för sju personer, varav en hörselskadad.

Årets "Tanken var i alla fall god" (vi får se hur det artar sig i framtiden): Westside Comedians

Årets roligaste i övrigt: Malmö Comedy Festival


I övrigt har jag kommit till insikt om att jobb och jävlar anamma lönar sig, att inte gråta över spilld mjölk och att jag är jävligt bra på många grejer. Jag har skrivit avsevärt mycket mer material under 2008 och jag har också börjat nosa på hårdare material, vilket är sådant jag definitivt kommer att utveckla under 2009.

Jag har också hunnit med att gå workshopen i Svalöv för Oredsson och att hålla i en egen nybörjarkurs i Göteborg. Den återkommer någon gång i mars. Kan det ha varit Studiefrämjandet...? Att hålla i egen kurs var oerhört lärorikt och gav mig otroligt mycket mer än jag faktiskt hade kunnat tänka mig. Det ska bli roligt att göra om.

Och i höstas tog jag "riktiga" reklambilder hos en fotograf. Ja, Ingella, jag ska lägga upp dem någonstans...

Just det ja! Jag har också gått ner i tjänst och jobbar nu 60% som lärare och övrig tid ägnar jag därmed åt standup, musik och teater, främst standup. Ekonomiskt funkar det.

Jag har drömmar och planer angående 2009, men de håller jag för mig själv.

GOTT NYTT ÅR!

No comments: