Monday, August 13, 2007

Välkommen tillbaka!



Nu är min semester slut, både när det gäller bloggen och mitt yrkesverksamma liv. Tillbaka till verkligheten!

Sommaren har varit mycket bra och då tänker jag inte gnälla på vädret. Visst har det varit trist, men i övrigt har det hänt mycket här omkring. Bl.a. har vi fått tapetserat och målat i tre sovrum. Det hade inte hänt i strålande solsken. Så vi väntar in en regnig höst med tillförsikt, eftersom vi då har tänkt att ta itu med källaren...

På scen har jag också hunnit med en hel del. Lite företagsjobb som inbringat en del kulor, har det faktiskt blivit. Inte alla har varit bra, men då vill jag poängtera att det inte direkt faljerat på att jag varit usel. Förutsättningarna kunde kanske varit en aning bättre. Bl.a. körde jag på en festival: lastbilsflak, regn, tivoli precis bredvid lastbilsflaket och ca 10 meter till publiken. Eller vad sägs om en helt vanlig personalfest med kanonfulla lastbilschaufförer? Tydligen fanns det någon i den sistnämnda publiken som hade lyssning, eftersom det ena jobbet gav det andra.

Det roligaste jag gjort i standupsammanhang var nog ändå på Vallarna i Falkenberg. 7 minuter inför drygt 2000 åskådare. Det var jättekul och blev jättebra.

Jag har också hunnit med att fylla år och bli firad med ett helsidesreportage i Hallands Nyheter. Och en vecka i Grekland med tillhörande influensa har jag också hunnit med.

Lite spelningar: musikgudstjänster med familjen plus en begravning.

Och för två veckor sedan: Standupkurs (avancerad - ja, den heter faktiskt så...) för Thomas Oredsson på Fridhems Folkhögskola i Svalöv. En otroligt intensiv vecka (läs: fem dagar). Vi hade föreställning på MACK på tisdagen (tillsammans med Lennie Norman), där var och en fick köra 3 minuter, varpå Thomas klingade i två ölflaskor och man fick kliva an. Gick mycket bra. Alla körde det nya material man skrivit under kursen, vilket i princip innebar dagen innan. Ett material om innebandy funkade inte så bra för mig. Jag vet inte riktigt varför. Nästa show var dagen därpå på På Besök, en sommarrookieklubb vid Möllevången i Malmö. Här fick vi möjlighet till 7 minuter nytt material och själv tyckte jag nog att det gick bättre för mig här, förmodligen på att materialet satt bättre denna gång. Sista föreställningen blev på folkhögskolan. Även här funkade det för alla.

Intressant i sammanhanget var ändå att man kunde jämföra tre helt olika publikkategorier med varandra. En comedyvan, aningen äldre publik vs en ung, politisk korrekt publik vs en icke-comedyvan, politisk korrekt med hög medelålder. Hängde ni med? Och det var jättekul att umgås med alla trevliga kurskompisar. Så gott det gick för alla läxor, förstås. Jag är i alla fall jättesugen på att gå kursen nästa år igen, för det var oerhört givande. Sju fungerande minuter hade man i alla fall med sig hem på fredagen.

No comments: