Friday, August 17, 2007

Låttexter

Sent igår kväll skrev jag en låttext. Det har legat över mig ett tag. Före midsommar ringde en tjej och bad mig skriva en skojig text till ett bröllop. Hon skulle vara tärna och tillsammans med en väninna skulle de sjunga en sång till bruden. Det hör till saken att jag inte känner vare sig bruden, väninnan eller tärnan. Men då och då får jag sådana här uppdrag: att skriva en rolig text om någon till ett bröllop, en födelsedagsfest eller något annat. Då skriver uppdragsgivaren ett litet brev och berättar om den som ska bli "utsatt". Hur han eller hon är, ser ut, små anekdoter, lite familjeuppgifter o.s.v.

I det här fallet hade jag lite problem med låtvalet. Bruden hade ett namn som betonades lite "omusikaliskt". Till slut blev det en text till "Bjällerklang" och det löste sig rätt bra. Ordet Bjällerklang betonas på sista stavelsen, liksom brudens namn. Jag är alltid oerhört noga med att det ska vara rätt antal stavelser i varje strof. Annars är det ju assvårt att sjunga en text som någon annan skrivit. Men som sagt, det funkade bra och idag fick jag ett tackmejl om att jag skrivit helt "på pricken". Det var t.o.m. tal om "tårar i ögonen", så nog får vi vara nöjda med detta.

Det var ganska kul att skriva sånt här. Det var jättelängesedan sist. Förr skrev jag ofta låttexter både för eget bruk och andras. Jag får nog börja på lite igen.

Och i eftermiddag sticker vi till Karlskrona. Helt på privat basis!

1 comment:

Anonymous said...

fortsätt