Tuesday, December 18, 2007

Premiär!

Det finns folk som säger att musik inte hör hemma på en standupscen. I så fall gjorde jag bort mig igår. För jag sjöng. Det var lite av en premiär för mig i de här sammanhangen. Visst har jag sjungit på scen förr, men knappast inför en publik som ska bli road och helt utan ackompanjemang. Men jag tyckte att det funkade. Dessvärre skrev jag texten kvällen innan, så man kan väl inte säga att den hade satt sig, men det gjorde inte speciellt mycket. Jag var nöjd i alla fall.

Nu tänker jag inte rada upp alla som uppträdde igår på Harrys, men jag vill gärna nämna Martin Krantz som körde helt nytt, oprövat bibelmaterial som kommer att bli jättebra. Per-Olof höjde stämningen som vanligt, då publiken var ganska seg. Han har verkligen börjat bli ett säkert kort, den killen! Jovan var bäst i sina snabba iakttagelser innan han började köra material och Robert Larsson visade sig också från sin bästa sida. Han har ju precis börjat! Sedan tycker jag också att Anders Kettunen har en skön stil. och så avslutade Kodjo på ett alldeles lysande sätt. Det var kul att träffa honom igen, för övrigt. Jag har knappt pratat med honom sedan vi gick i Svalöv ihop 2005.

För övrigt kan jag berätta att jag pratade med Oredsson i telefon igår. Den mannen gör mig alltid på gott humör. Jag gillar honom.

3 comments:

Anonymous said...

Vi (publiken) var lite sega eftersom vi ju kände igen en hel del av skämten sedan tidigare.

Bla körde den iranske killen exakt samma skämt för tredje gången i rad.
Säger väl mer om honom än vad det gör om publiken.
Lägger man inte ner mer energi så får man den respons man förtjänar.

Sen blev det ju inte bättre av att en del inte alls passar på en standup-scen; tex Martin med rutiga skjortan, samt Darin-kopian.
När ska de fatta att de inte är ett dugg roliga och lägga av för gott..?!

Per-Olof var i toppform, och hans avslutningsmedley var kanon.
Även Jovan överraskade..!
Vi trodde att vi även där skulle få uppleva ett hat-trick med mormors plommonbrännvin m.m.

Även du var jättebra, Erika och din avslutningssång var helt rätt.
Sen är det ju bara en bonus att du är så himla fin.
Vilken blick du har..!! God Jul.

Erika said...

Björn! Tack för alla snälla ord. Jag har själv inte uppträtt på Harrys sedan i början av oktober och har därför inte sett vare sig Martin G, Anders N eller Amir och uppfattade därför publiken som lite svårflirtad. Efter att ha läst din kommentar förstår jag lite bättre varför det funkade för vissa av oss.

Däremot är det inte alltid så enkelt att gå på scenen när publiken är dåligt uppvärmd eller kanske rent utav less. Kör man gammalt beprövat material (som man naturligtvis kört inför annan publik) kan det vara lättare, men är man på en rookieklubb för att testa nya grejor blir det svårt. Jag vet att exempelvis Jovan blev osäker på om han vågade köra sitt nya, eftersom publiken, för den oinvigde, verkade just "seg".

I vilket fall som helst så klargjorde du en hel del saker för mig. Tack!

Anonymous said...

You're welcome !! :-)

Förstår att det är svårt att gå på scenen med dåligt uppvärmd eller less publik.
Ni är alla VÄLDIGT modiga, och skulle INTE byta med någon av er för allt smör i Småland.

Men för att återknyta lite till bla Martin & Anders; Har hört dem vid flera tillfällen och varje gång har deras skämt sjunkit till botten som gråstenar.
ALLA tillfällen kan väl inte ha berott på dålig timing ?!

Amir var dock väldigt rolig första gången han drog sina jämförelser med fäderneslandet, men LITE nya inslag borde han allt kunna klämma in efter hand.

Det händer ju faktiskt en hel del ROLIGA saker i världen varje dag, och inte BARA tråkiga.

Jovans spontana kommentarer till den blonda tjejen i kort-kort (eller var det en t-shirt ?? ;) var lika oväntade som positiva.

Kodjo var också helt rätt, och även Martin.

Vi återkommer gärna till Harrys och Klubb Trampolin nästa år.

Och som sagt; blanda gärna "gamla" skämt med lite nya, så får ni det gensvar ni önskar och förtjänar.

Kom snart tillbaks, Erika .. :-)