Sunday, July 15, 2012

Bulleribulleribock...

Nån som känner Ulf Buller från Saltsjö-Boo? Inte? Nej, det gör inte jag heller, men gudarna ska veta att jag håller koll på honom. Eller rättare sagt, har hållit koll på honom under en lång tid. Sedan någon gång på 80-talet, t.o.m. Jag inser att det är läge att förklara sig. Varför känner jag till en person som bor på andra sidan Sverige, fast jag aldrig träffat honom, är inte kompis med honom på facebook, har inte ens pratat med honom i telefon. Jag har inte en aning om hur han ser ut. Under ett orkesterläger jag deltog i på 80-talet, fanns en kille som hette Buller i efternamn. Han spelade oboe, vill jag minnas. Förnamnet, däremot är som bortblåst. Efternamnet, å andra sidan, kunde man finna en smula lustigt. I samma veva läste jag i en av min mormors veckotidningar, på den där sidan där man publicerar tips från läsarna, serier och ett litet barnkorsord, en rolig historia med underskriften: Ulf Buller, Saltsjö-Boo. Ett sammanträffande? Ja, kanske, men detta fick till påföljd att jag ideligen hittade små roliga historier i tidningar, signerade just denne Ulf Buller i Saltsjö-Boo. Det var ju ett sådant lustigt efternamn! Nu kanske man skulle kunna tro att detta pågick under några år, men icke. Jag har ALDRIG glömt Ulf Buller i Saltsjö-Boo och idag fick jag återigen en påminnelse om hans existens. I dagens GT stod att läsa följande historia. Tonårsdottern till sin mamma: -Vad gjorde du när du var i min ålder egentligen? -Varför undrar du det? -Jo, eftersom du är så misstänksam mot mig. Ulf Buller Jag hoppas innerligt att Ulf Buller i Saltsjö-Boo också har ett annat sätt att försörja sig.

1 comment:

Vivi said...

Jag undrar också över denna Ulf Buller! Jag brukade läsa mammas hemmets veckotidning och liknande när jag var liten på tidigar 80-talet och jag såg nu i ett nytt nummer hemma hos mamma att han fortfarande skickar in historier!