Sunday, August 30, 2009

Har haft..

...ett händelserikt veckoslut. Hela torsdagen gick åt till att förbereda konferencierjobben. Det första, på fredagen, var att hålla i invigningen av SM i bruks och IPO som i år arrangerades av det halländska distriktet. Invigningen skulle ske med pompa och ståt utanför rådhuset i Falkenberg. Alla ekipagen och andra intresserade skulle marschera från Idrottsplatsen ner till torget.

Det regnade när vi kom (min son och hans kompis skulle underhålla med lite musik mellan talare och undertecknad), men det höll ändå upp när vi riggade grejerna, så jag tänkte att det nog skulle kunna lösa sig med vädret, men icke! När folket (och hundarna) kom vräkte regnet ner och de stackars musikanterna gjorde sitt bästa för att överrösta smattret i taket på det partytält vi fått att skydda oss med (vilket var tur...!) Men det blev riktigt bra i alla fall. Jag hade specialskrivit skämt enbart om hundar, som alla funkade bra. Sedan strök jag en grej om tidelag och sade dessutom att Falkenbergs turistchef, som var invigningstalare, såg ut som en bullmastiff... Det blev lyckat!

Dagen därpå skulle jag vara konferencier/underhållare vid internationella kulturfestivalen i Varberg. Helt kassa förutsättningar med stor öppen platta mitt på ett torg, blåst och blandat program med framförallt dans. Och så jag själv som skulle uppträda 3 x 15 minuter. Det kändes inte kul första gången, då jag läste en text som jag skrivit ang. typiskt svenskt. Det var nog, trots allt, ett bra val, med de förutsättningarna. Andra gången gick jag på att prata om tidigare uppträdanden och med publiken. Gick lite bättre. Tredje gången var jag sist ut och skulle avsluta hela dagen som hållit på mellan kl. 9.00 och 15.00. När jag tog mikrofonen ändrade jag mig och bestämde mig för att "kuppa". Jag kallade fram kurdiska föreningens "chef" och bad henne visa några danssteg och sade sen att "nu dansar vi tillsammans allihop", vilket gav ett otroligt ljudligt gensvar från publiken! Kurdisk musik sattes igång i högtalarna och jag sprang omkring och tvingade upp folk på scenen. Jättejättekul! JA, jag struntade i det efter ett tag och dansade istället: kurder, albaner, thailändare, svenskar, alkoholister, barn, chilenare, polacker, iranier.... alla var uppe. Så jädra grymt!

Efteråt sade folk att det var det roligaste som hänt på festivalen sedan den startade för sex år sedan.

No comments: