Monday, June 4, 2007

Tankar om att hålla tal

På nationaldagen ska jag, officiellt, ta emot Varbergs kommuns kulturstipendium på 10.000 kronor. Frågan är om jag ska hålla något tacktal. Jag fick inget riktigt glasklart svar från kultur- och fritidsnämndens ordförande. Jag tror det var en tidsfråga. Det är ju inte bara jag som tar emot pris och stipendier. Det ska delas ut idrottsstipendier och hedersplaketter plus flaggor till föreningar och sånt. Och ett hedersstal från DN:s kulturchef Maria Schottenius. (Om det är någon som tycker att det verkar konstigt att hon kommer till lilla Varberg, kan jag meddela att hon är därifrån. Jag spelar för övrigt fiol tillsammans med hennes pappa Sture...)

Vi får väl se vad det kan bli. Känner en liten press på att vara rolig i mikrofonen den kvällen, men tror att det är aningen onödigt. Bättre att vara seriös. Jag måste ju tänka på de närmast sörjande också...

5 comments:

Anonymous said...

Folk väntar sig inte roligheter
i seriösa sammanhang

Unknown said...

Hör dig för om vad de har för förväntningar på dig. Det kan mycket väl vara så att du ska hålla något litet tal, eller att de ber dig säga något roligt. Se till att du är förberedd - om de vill att du ska vara lite rolig samtidigt som de pratar med dig, istället för en ren ståuppa, så förse dem med några ledande frågor som de kan ställa som gör att du kan dra några one-liners eller någon kort rutin.

Lycka till!

Kram,
Martin

Anonymous said...

Goda råd från Martin...
Grattis föresten och lycka till!

Kram Kadir

Anonymous said...

"Förresten" när ska vi ses nästa gång? Hinner vi ses innan midsommar?

Kadir

Erika said...

Tack för råd och gratulationer! För övrigt känns det mycket hedrande att få det här priset. Man blir både stolt och glad.