Wednesday, June 6, 2007

Kulturstipendiet

Så fick jag då ta emot Varbergs kommuns kulturstipendium på 10.000 kr. Det blev inget tacktal, det var liksom inte läge för det. Men festligt, folkligt och fullsatt. (Om pensionärer hade stavats med f hade jag lagt in det här också...)

Så här lyder motiveringen:

Med glimten i ögat, dock på fullaste allvar, bestämde sig Erika Sjöwall, för några år sedan att lägga ytterligare en färdighet till sin mångsidiga underhållningspalett. Hon är nästan framme. Utbildningar och övningar avlöste varandra. Mycket svett och tårar har runnit innan skrattet till slut spontant och hjärtligt tittade fram.

Hon har en enastående förmåga att omsätta vardagliga händelser på slagfärdigt och humoristiskt sätt, vilket är kärnan i ståppkomiken.

Erika håller på att bli en känd ståuppare i Varberg med omnejd. Hon har redan kommit så långt i sin utveckling att hon i våras var med i en föreställning på hemmaplan, där hon tillsammans med några av Sveriges mesta etablerade ståuppkomiker hade en föreställning
.

Men jag slapp däremot inte att underhålla vid middagen efteråt. Trots att jag faktiskt var lite spänd inför detta (de hade ju faktiskt gett mig 10.000 spänn!) gick det som på räls. Jag kunde nästan följa regelboken. Starta med något angeläget, känt för oss alla, lite lagom publiksnack och så inte för mycket snusk. Det var ju ändå kommunstyrelsen på uppdrag jag stod inför.

Imorgon ska jag nog lägga in lite bilder från evenemanget. På mig, förstås...

1 comment:

Anonymous said...

Vi vill ju se bilder på kommunstyrelsen
När blir du ledamot?
Bra betalt, mycket extra
Rulle